KLM_34600_2_DS_5449.jpg

Omslagsbild till Barnens jul 1919. Akvarell. Det är vinter, snö och ljust ute. Några barn har snöbollskrig. Längst ner till höger böjer sig en flicka ned för att ta upp snö. Hon har en blå hatt, grön jacka, blå kjol, mörka strumpor, bruna skor och röda vantar. Till vänster står en pojke. Han har en grågrön mössa, mörkblå dubbelknäppt jacka, bruna byxor, svarta strumpor och röda vantar. Han har en snöboll i ena handen som han tänker kasta. Han väjer sig med andra handen för ett snöboll som kommer farande i luften. Till vänster står en kälke. Bakom honom står en mindre pojke klädd i mörka vinterkläder. Han har en grön kälke som står framför honom i snön. Mitt i bilden längre upp mot snökullen står en flicka med långt brunt hår, röd mössa med två tofsar, blå vantar, blå kjol, bruna strumpor och skor. Hon bär flera snöbollar i ena handen. Till höger om honom står en pojke i grå mössa, grå jacka, grå byxor, blå vantar och blå strumpor. Han håller också på att kasta en snöboll. Han bär flera snöbollar i handen. Till vänster ovanför barnen syns stammarna och grenarna till några träd.