KLM_34600_2_sid13_DS_12815.jpg

Gökklockan. Akvarell. Ur Barnens jul 1919, sid 13. En äldre man med grått hår och glasögon sitter i ett rum vid ett bord och tittar på alternativ lagar en väggklocka. Bordet är placerat vid ett fönster. På bordet står en väckarklocka, en hammare, några knivar och klockdelar ligger utspridda. Han bär en vit tröja med röda ränder och svart väst. Bakom honom står en liten pojke med mörkblå kavaj och byxor. Han står med ryggen mot betraktaren och tittar på ett gökur som hänger på väggen. På väggen sitter grön och vitrandiga tapeter. Klockan står på tjugo minuter över 12. Det hänger flera klockor på väggen. Mot väggen står ett skåp med klockor. I ett angränsande rum sitter två kvinnor vid ett bord och dricker kaffe. Bordet är placerat framför ett fönster. I fönstret hänger en gul gardinkappa. På golvet ligger trasmattor.