KLM_34683-1_sid641.jpg

Illustration ur Historiska medeltidsromaner. 2, Nils Bosson Sture, 1 Guldhalsbandet av C. Georg Starbäck sid 641. I ett rum står en ung man till höger på bilden. Det är Nils Bosson Natt och Dag. Han bär en vit underskjorta, mörk medeltidsjacka, svarta hosor och stövlar med höga skaft. Han håller sin hatt i ena handen. Han är avbildad framifrån. Till vänster sitter en man med långt vitt hår och skägg i en stol. Han är avbildad i profil med ansiktet vänt åt höger. Han bär en svart kalott på huvudet och vita långa vita snibbar som hänger ned samt en lång svart rock. Han är prästklädd. Det är biskopen. Han tar Nils Bosson i armen och vilar fötterna på en kudde som ligger på golvet framför honom. Bakom hans rygg hänger ett kors på väggen. Över korset syns en vägghylla med böcker. Bakom ryggen på Nils Bosson syns ett fönster. Under bilden står texten: Så gifve dig Herren din välsignelse kära älskade son.