KLM_34064-4_sid88.jpg

Illustration till Hvem ska ha skrapekakan. Ur Sagor och berättelser af Svenska författare, andra samlingen, sid 88. I ett rum på ett bord sitter en man med benen i kors och skyr. Det är en skräddare. Han har mörkt hår, glasögon, vit skjorta, väst och långbyxor. Han är avbildad i profil med ansiktet vänt åt vänster. Bredvid honom på bordet ligger en sax, en nåldyna med nålar. Runt honom i en halvcirkel står barn och tittar på. I bakgrunden syns ett fönster. På fönsterbrädan står en krukväxt till vänster i fönstret hänger en gardinlängd. Till höger om fönstret på väggen hänger en spegel. Bakom spegeln syns en påfågelfjäder. Till vänster om fönstret på väggen finns en hylla. På hyllan ligger böcker.