KLM_34064-4_sid60.jpg

Illustration till Bror och syster. Ur Sagor och berättelser af svenska författare, tredje samlingen, sid. 60. I ett rum till vänster på bilden står en pojke Anders-Johan klädd i kostym. Han är avbildad i profil med ansiktet vänt åt höger. Framför honom till höger ligger en kvinna i en säng. Det är mor Anna. Framför sängen står ett bord med en duk. På bordet står en ljusstake med ett tregrenat tänt ljus. Till höger om fönstret i bakgrunden står en julgran dekorerad med en stjärna i toppen, flaggor, girlander, julgransljus och julgranspynt. Till vänster om granen finns ett spröjsat fönster. I fönstret hänger en gardinkappa.