KLM_34942-2_sid3.jpg

Illustration till En liten tviflare. Ur I vårbrytningen av Mathilda Roos, sid 7. Det är sommar och ljust ute. Till höger på bilden sitter en liten flicka, Lissa på knä i gräset. Hon är avbildad i profil med ansiktet vänt åt vänster. Hon håller händerna för ansiktet och gråter. Hon har en randig klänning. Bakom ryggen ligger hennes hatt. Till vänster står en pojke Bertil med ansiktet vänt åt höger. Han har en hatt på huvudet och är klädd i skjorta med sjömanskrage och knäkorta byxor, äppelknyckarbyxor samt randiga strumpor. Han har ett armborst i ena handen. I bakgrunden på en husvägg till höger sitter en piltavla. I bakgrunden till vänster syns en granskog.