KLM_34942-2_sid121.jpg

Illustration till Jul. Ur I vårbrytningen av Mathilda Roos, sid 121. Det är vinter och snö ute. En kvinna med två barn, en pojke, Gösta och en flicka Ellen är på en julmarknad. De står till vänster på bilden vända åt höger. Kvinnan, barnens mamma bär en svart hatt med en slöja, lång kappa med svart krage och muff. Flickan har en mörk mössa, mörk kappa, mörka vantar, en muff, mörka strumpor och skor. Pojken har en mörk mössa, grå rock, mörka strumpor och skor. Framför dem till höger står en flicka och tittar på dem. Hon är avbildad med ansiktet vänt åt vänster. Hon bär en grå sjalett på huvudet, grå jacka, grå kjol, mörka strumpor och skor. I bakgrunden syns marknadsstånd. På en stång hänger en harlekin, en häst, och några lussekatter. En kvinna till vänster säljer pepparkakor. En kringla hänger i taket på marknadsståndet. En man bär en julgran i bakgrunden till vänster. Under bilden står texten: Den lilla flickan stod ännu kvar.