KLM_32727-92-1_sid26.jpg

Illustration till Kerstin och Johan. Ur Glädjeblomster av Mathilda Roos, sid 26. Till höger på bilden står Kerstin. Hon är klädd i en ljus hatt, rutig klänning, ljust förkläde, mörka strumpor och skor. Hon står med ansiktet vänt åt vänster.Hon är inne i ett hönshus med en korg på armen för att plocka ägg. Bakom henne står Johan. I hönshuset på golvet till vänster sitter en pojke, Jerker med ansiktet vänt åt höger. Han har ägg i ett knyt i knäet. Han håller upp ett ägg för Kerstin. Bakom honom står en tupp på en hylla. På golvet runt honom står hönor och kycklingar. Under bilden står texten: Dem har jag just gömt åt henne, lilla Kerstin.