Illustration till Två annorlunda tomtar. Ur Tomtesagor av Lotta Gahrton, sid 14. Det är vinter mörkt och snö ute. Till höger står en tomte med en lykta i ena handen och en julklapp under den andra. Han är klädd i en röd luva med tofs, beige jacka, beigefärgat bälte, svarta knäkorta byxor, röda strumpor och träskor. Han är avbildad i profil med ansiktet vänt åt vänster. Han håller upp en lykta med ena handen med den andra håller han i en julklapp, ett avlångt paket. Mitt emot honom till vänster står en litet barn med blont hår som är klädd i en gul mössa med blå rand och blå tofs, gul tröja med blå ränder. Knäkorta blå byxor och gula damasker. Barnet bär en bukett med lyckoklöver i ena handen. På den mörka himlen lyser gula stjärnor och en halvmåne. Till höger om tomten står ett träd med kala grenar.