KLM_34600-13_sid161.jpg

Illustration ur Ett år av Emilie Flygare-Carlén, sid 161. I ett rum till vänster på bilden står i en randig fåtölj. I fåtöljen sitter en kvinna. Hon är avbildad snett i profil med ansiktet vänt inåt bilden. Hon är klädd i hatt med fjäder, mörk lång klänning med vit krage och en sjal över axlarna. Hon har ett vitt kuvert i ena handen och puttar en biljett under en fotpall med ena foten. En annan kvinna står med ryggen mot betraktaren till höger på bilden. Hon har en vit hätta på huvudet och är klädd i en mörk klänning med våder nertill. Hon drar ut en låda ur en byrå. Till vänster syns en kakelugn. På väggen ovanför byrån hänger ett porträtt av en man i profil. Till höger syns ett runt bord. Under bilden står texten: Kamrerskan smugglar biljetten under pallen.