KLM_32735-18_sid124.jpg

Illustration till Rolf Krakes och hans kämpars saga. Ur Från Nordens forntid - fornnordiska sagor av A. Ekermann, sid 124. I ett rum står två vikingar mitt emot varandra med varandra. De är klädda i hjälmar som är dekorerade med vingar. De bär överplagg, benkläder och mantlar. Till höger står en viking med ansiktet snett mot betraktaren. Han har en kniv eller ett kort svärd i handen. Till vänster står en viking med ryggen mot betraktaren. Han visar sitt svärd. I bakgrunden sitter vikingar vid ett bord på bänkar och festar. I bakgrunden står en man upp med ett dryckeshorn i handen. På väggen hänger sköldar och tända facklor.