KLM_39252-40.jpg

Titelsida till Julklappen 1907. Det är vinter, snö och mulet ute. Två stora bruna hundar (Sankt Bernhard) drar en släde lastad med tidningar. Hundarna är avbildade snett i profil framifrån med huvudena åt höger. De är försedda med var sin bjällra (klocka) i ett band runt halsen. Till höger på bilden står en pojke på en stege. Han har en röd luva och grön jacka och gröna knäkorta byxor. Stegen står lutad mot en last av tidskrifter som ligger på släden. Pojken vänder sig åt höger och tar emot och lastar på tidskriften Julklappen som han får från en pojke som står i snön till höger. Pojken på stegen är klädd i röd luva (mössa) grön jacka, brunt bälte samt pälshalsduk. Pojken står på marken som lastar på har liknande kläder. De står utanför ingången till ett staket. Bakom staketet till höger står en liten flicka och tittar på. Bakom flickan längst till höger finns envåningshus (ett torp) med spröjsade fönster. Ett barn och en kvinna står vid dörren till huset. På andra sidan släden till vänster står två pojkar. Pojken till höger står med ryggen mot betraktaren. Han har mörka kläder. Han har händerna på ryggen. Till vänster om honom står en pojke i mörka kläder. Han håller i skynket som täcker en del av lasten. Till vänster står två flickor och tittar på lasten. I bakgrunden syns en tät granskog. Himlen är gul. Längst upp står Julklappen med gröna bokstäver mot en beigegul botten.