KLM_32965_DS_11543.jpg

Titelsida till Idun 1894. Omslagsbild i färg av Jenny Nyström. I ett rum vid ett bord i ett rum sitter fyra unga kvinnor klädda i kläningar av sekelskiftestyp 1899 1900 på var sin stol. En kvinna med uppsatt hår, blå klänning och vit krage är avbildad i profil till vänster. Hon sitter och syr. Bredvid henne till höger sitter en mörkhårig kvinna med rosa klänning och tittar på kvinnan som syr. På andra sidan bordet till vänster sitter en kvinna med uppsatt hår och gul klänning. Hon är avbildad framifrån. Han har armbågarna på bordskivan och en bok framför sig på bordet. Hon vilar huvudet i händerna. Till höger om henne sitter en kvinna i vit klänning och stickar. Hon är också avbildad framifrån. På bordet står en bordslampa med grön fot med stor gulorange skärm. Till vänster bakom kvinnorna i rummet står ett skåp. På skåpet står en grön vas med blommor. Motivet är omgärdat av en guldram.