KLM_39252_21_sid4_DS_12222.jpg

En juldröm av Anna H - m Preinitz. Ur Julklockan 1903, sid 4. I en cirkel högst uppe på sidan sitter en pojke vid ett bord och sover. Han är klädd i rosa kolt. I en dörröppning bakom ryggen på honom tittar ett annat barn in. På bordet ligger ett äpple. En stjärna lyser på det sovande barnet. Uppe till höger och vänster om motivet finns 3 änglar. Till höger under motivet med änglarna finns ett litet barn, Jesus, med en gloria runt huvudet som sträcker ut sina händer mot den lille pojke med den rosa kolten och de mörka knäkorta byxorna när han står på knä framför barnet, Jesus. Till vänster ledsagar en blond ängel med vit klädnad och stora vita vingar den lilla pojken när han går. Längst ner under dikten är den lille pojken avbildad i profil till vänster. Mitt emot honom står en ung kvinna med blont uppsatt hår, vit blus, svart rosett i halsen och en beige kjol. Hon sträcker ut sina händer mot pojken. Mitt i bilden finns en vers. På båda sidor om versen finns rosa och röda anemoner?.