KLM_32738_319_sid4_DS_12064.jpg

Illustration till Vilans dag av Carl Svenson-Graner. Ur Vinterny 1920, sid 4. Till höger på bilden står en man med kungakrona på huvudet. Han är avbildad i profil med ansiktet vänt åt höger. Det är Olof Skötkonung med en krona på huvudet. Han har skägg. Han böjer huvudet och håller händerna över bröstet. Till vänster, mitt emot honom, med ansiktet vänt åt höger står en gammal man, aposteln Sigfrid, med långt vitt hår och skägg. Han bär ett kors runt halsen. Han håller en skål över huvudet på Olof Skötkonung som blir döpt. De står vid en strand. I bakgrunden finns blommor på stranden. Under bilden står texten. Svea rikes herre, Olof Skötkonung, hade tagit dopet.