KLM_32727_103_DS_11840.jpg

Vinterny 1908. Omslagsbild i färg av Jenny Nyström. Det är vinter, grått och det snöar ute. En ung kvinna med mellanblont uppsatt hår är klädd i en mellanblå hatt, dekorerad med med en mellanblå fjäder på sida. Hon har en mellanblå, lång jacka med kortare ärmar, en vit pälsboa, mörk kjol och ljusbruna handskar med långa skaft. Hon är avbildad i profil med ansiktet vänt åt vänster. Hon är ute och går i snön från höger till vänster på bilden. Hon bär ett paraply mot snön. Hon har några inslagna paket (julklappar) i ett snöre i ena handen. Vid hennes sida till höger går en ung flicka med långt blont hår. Hon har en svart rosett i håret och hon bär en mörkblå mössa med texten Svea i guld framtill. Hon har en röd jacka, svart kjol och svarta strumpor. Hon har också en julklapp i handen. Hon vänder huvudet åt sidan och tittar mot betraktaren. Framför dem till vänster springer en liten brun liten hund. Han tittar upp mot kvinnan och flickan. Motivet är Jugendinspirerat.