KLM_32735_9_sid18_DS_5183.jpg

Illustration till På vägen af Elisabeth Kuylenstierna-Wenster. Ur Vinterny 1905, sid 18. En dansk kvinna (blomsterförsäljerska) med ett huckle (en sjalett) på huvudet är klädd i en mörk klänning, alternativt blus och kjol, samt ett randigt förkläde. Hon står  till höger på bilden och är avbildad i profil med ansiktet vänt åt vänster. Hon bär på en korg med blommor. Hon säljer rosor ombord på en Öresundsbåt. Mitt emot henne till vänster står en man med halmhatt klädd i mörk kostym. Han är avbildad i profil med ansiktet vänt åt höger. Han har en käpp under vardera armen. Det är Johan. Han köper en bukett med rosor åt sin fru, Asta som står bredvid. Hon bär en hatt, blus, kappa och handskar. Bakom dem står andra passagerare. I sundet syns andra båtar.

Fler bilder från samma kategori: 1905