KLM_32738_317_sid8_DS_12059.jpg

Den gamlas julafton. Ur Vintergatan 1909, sid 8. I ett rum vid ett bord till höger sitter en äldre kvinna på en stol. Hon är avbildad i profil och bär en vit hätta på huvudet, en blus, en schal över axlarna, en kjol samt ett förkläde. Hon har glasögon och läser i en bok (bibeln) som ligger på ett bord. På bordet framför henne står en ljusstake med ett tregrenat tänt ljus. På golvet i rummet ligger en trasmatta. På mattan framför kvinnan till vänster på bilden står en julgran i en julgransfot bestående av ett träkors (kryss). Granen är dekorerad med tända julgransljus och äpplen. Framför spisen sitter en katt. Till vänster framför ett fönster står en soffa. I fönstret står en ljusstake med ett tänt tregrenat ljus. I fönstret hänger en gardinkappa. Till höger finns ytterligare ett fönster med en gardinkappa och ett tänt tregrenat ljus i en ljusstake.