KLM_32738_317_sid13_DS_5175.jpg

Stilla natt! Heliga natt!. Ur Vintergatan 1909, sid 13. I ett rum sitter en kvinna och en man till höger. Kvinnan har uppsatt hår, en lång klänning med hög vit krage och vita manschetter i sekelskiftesstil 1899/1900. Hon håller sina händer knäppta och huvudet böjt. Mannen bredvid henne bär en vit skjorta, mörk slips och mörk kavaj. Han har skägg och mustasch. Framför kvinnan och mannen står en flicka och en pojke och sjunger från en bok (psalmbok). Flickan har långt hår med en rosett i håret samt en ljus klänning. Pojken är klädd i skjorta med sjömanskrage. Till vänster sitter en äldre kvinna på en karmstol. Hon har uppsatt hår och en vit hätta på huvudet. Hon bär en klänning och hon har ett litet barn i knäet. Barnet är klädd i en kortärmad klänning och sockor. Barnet håller en skallra i handen. Till vänster bakom den äldre kvinnan står en julgran dekorerad med girlander och tända julgransljus. Mitt i bilden syns en ängel som håller sin armar utsträckta för att välsigna familjen.