KLM_32738_314_sid5_DS_12058.jpg

Vinjettbild till En julgåva av Elias Grip. Ur Ungdomens julrosor 1918, sid 5. I ett rum sitter en familj på sju personer vid ett bord. På bordet står en lampa som är tänd, där ligger även några böcker. En ung kvinna med uppsatt hår klädd i en vit klänning sitter till vänster på en karmstol med ryggen åt betraktaren. Hon tittar på en äldre man, farbror Hugo, med vitt hår och mustasch. Han sitter i en karmstol till höger på bilden. Han är klädd i vit skjorta, kostym och slips. Han tittar åt höger. Till höger om honom i sitter en annan ung kvinna med urringad ljus klänning. Hon är avbildad framifrån. Till höger om henne sitter en äldre kvinna med en hätta på huvudet klädd i klänning eller blus och kjol. Hon har en sjal runt axlar sitter på en stol vid kortändan av bordet. Hon är avbildad framifrån. Till vänster om henne står en liten flicka med blont hår, ljus rosett i håret och klädd i en ljus klänning. Hon är också avbildad framifrån. Till höger på bilden sitter en ung man. Han är avbildad i profil med ansiktet vänt åt vänster. Han tittar på den gamle mannen som sitter mitt emot honom på andra sidan bordet. Snett bakom honom till höger sitter en annan äldre man. I bakgrunden till vänster står en julgran dekorerad med julgransljus. På väggen hänger tavlor.