KLM_32735_6_sid22_DS_11965.jpg

Illustration till Förbi sitt hjärta av Ester Nennes. Ur Ungdomens julrosor 1916, sid 22. I ett rum vid ett bord sitter en ung mörkhårig kvinna med kortklippt hår. Hon bär en ljus klänning. Hon är avbildad rakt framifrån och tittar på betrakaren. Hon tittar i en tidning. Framför henne på bordet ligger en bok och ett bläckhorn med en penna. Bakom henne sitter en annan kvinna med mörk hårt, ljus blus och mörk kjol. Hon är avbildad i profil och tittar på den unga kvinnan. En lampa syns till höger. Bakom kvinnorna finns ett stort fönster. På väggen till vänster om fönstret hänger en karta. Under bilden står texten En tidning lades framför Sonja som blev vit i ansiktet.