KLM_44105_30_sid44_DS_12300.jpg

Illustration till Det förseglade hjärtat av Maria Lindkvist. Ur Under Juldagar 1926, sid 44. En ung kvinna med kortklippt hår är ute och går. Hon är klädd i en hatt med ett band. Hon bär en blus och en mörk kjol samt en ljus jacka. Hon har händerna i byxfickorna. Till höger om henne går en ung man med ljus hatt, vit skjorta, mörk slips, ljus väst och ljusa byxor. Han har en näsduk i jackfickan, kavajfickan. Han har händerna på ryggen. En käpp sticker ut bakom ryggen på honom till höger. I bakgrunden syns träd med utslagna löv. Under bilden står texten. Kanske jag får den äran att eskortera dig sade han skämtsamt.