KLM_32738_302_sid7.jpg

Illustration till Trollgubben i Storberget af Anna Wahlenberg. Ur Tummeliten 1900, sid 7. Olle står barfota i skogen. Han är klädd i röd kalott på huvudet, vit skjorta med korta ärmar, blå väst och bruna knäkorta byxor. Han är barbent och barfota. Han har en bräda med en spik under ena armen och ett svärd i den andra handen. Framför honom står trollgubben i Storberget. Han har rött hår, en grön hatt med fjäder, blå lång rock, grön väst, bruna byxor och gröna strumpor samt beigea skor. Han har en pipa, flöjt, (musikinstrument) i ena handen och ett bandage om den andra handen. Bakom dem syns stammarna till höga tallar. Himlen är orange.