KLM_44313_1898_sid9_DS_12379.jpg

Tummeliten på julfärd. Ur Jultomten 1898, sid 9. Det är vinter, snö och ljust ute. En liten pojke med blå luva med rött brätte och röd tofs som är knuten under pojkens haka är klädd i grå jacka, ljusa vantar och en vit haklapp eller servett som är knuten under halsen samt ljusa vantar sitter i en blå vagga med medar och åker nedför en backe. Vaggan dras av två bruna björnar. Han åker från vänster till höger på bilden. Bakom ryggen på honom på varje sida syns en vite hare eller kanin. Tummeliten är avbildad snett framifrån. Längst fram på vaggan står anno 1898 med röda bokstäver och siffror. På var finns rosa rosor. Pojken håller en piska i en handen och röda tömmar som går till två bruna små björnar som springer före och drar vaggan. Tömmarna är dekorerade med bjällror. Bakom honom på en ställning till vaggan står två vita harar. Under vaggan finns två medar. Till höger finns ett träd med kala grenar. Himlen är gulorange.

Fler bilder från samma kategori: 1898