KLM_35550_sid96_DS_12177.jpg

Sid 96 s/v illustration till Julen på landet Svea Illustrerad Veckotidning 1886. Det är vinter snö och mörkt ute. Människor är på väg till julottan till fots och med häst och släde. Sist går en kvinna med sina två barn. Kvinnan har en sjalett (huckle) på huvudet, en mörk kappa och mörka skor. Hon går med ryggen snett mot betraktaren. Flickan som hon håller i handen har en sjalett på huvudet, en jacka och en kjol. Hon vänder huvudet mot betraktaren. Pojken som går längst till höger har en mössa med öronlappar, en jacka, knäkorta byxor, strumpor och skor. Han bär en fackla i ena handen. Framför dem går ett äldre par. Mannen bär en hatt på huvudet som ser ut som ett plommonstop och en lång mörk rock samt svarta skor. Kvinna är klädd i jacka och lång mörk kjol samt skor. Hon bär ett paraply under ena armen. Framför dem går ytterligare tre par. Längst fram syns en hästdragen släde med folk i släden. En måne syns på himlen. Till höger står några björkar med kala grenar bakom en gärdesgård.