KLM_35550_sid85_DS_5584.jpg

Mor göder julgrisen. Ur Svea Illustrerad veckotidning 1886, nr 11, sid 85. En kvinna med vitt huckle, (sjalett), vit blus, mörk väst och lång kjol samt träskor är avbildad i profil. Hon står utomhus och ger mat till en gris som sticker fram sitt tryne ur en svinstia för att äta i hon. Bakom kvinnan står ett litet barn med blont hår och drar i hennes kjol. Ett annat barhuvat barn klappar grisen på huvudet. Till vänster står en pojke med skärmmössa, skjorta och knäkorta byxor och tittar på. Han är samt barbent och barfota. Snett framför pojken på marken står ett ämbar. I bakgrunden till höger ses ett hus med små fönster.