KLM_35222_6_sid8_DS_5759.jpg

Vattenplask, akvarell av Jenny Nyström-Stoopendaal. Ur Sommarlov 1911, sid 8. Det är sommar ute. En flicka med mörk hår, grön klänning och röd underkjol står utomhus. Hon är barfota. Hon står framför en tunna med regnvatten. Två pojkar med blont hår, vit kortärmad skjorta, röd väst och gröna knäkorta byxor samt barfota stänker vatten på flickan. Bakom dem står en större pojke med blont hår, vit skjorta, grön väst och bruna byxor och tittar på. Han står lutad mot väggen till ett hus. Till höger syns en stupränna. På marken där flickan står ligger en leksaksvagn och en lång pinne. Bakom barnen sitter ett mindre barn på marken. Bakom det mindre barnet står ytterligare ett barn som är avbildad i profil. Ytterligare ett rött hus med halmtak syns i bakgrunden.