KLM_32735_42_sid9_DS_11963.jpg

Ur Sommarlof 1906, sid 9. Det är sommar och ljust ute. Till höger i en trädgård bakom en hög mur står en liten pojke iklädd blå sjömanskläder, hatt, kolt, strumpor och skor. Han rycker i ett äppelträd. På marken nedanför honom ligger äpplen. Framför honom till vänster med ryggen mot honom står en flicka med blont hår. Hon bär en orangefärgad hatt, orange klänning med vitt förkläde, mörka strumpor och orangea skor. Hon håller fram sitt förkläde. I förklädet trillar äpplen från äppelträdet. Uppe till vänster på bilden syns en järngrind. Framför grinden till vänster står en flicka med brunt hår, ljus hatt och mörkblå klänning, svarta strumpor och skor. Hon ger äpplen till en kvinna som står på andra sidan grinden. Kvinnan har svart hår och en orange hatt, turban eller sjalett knuten runt huvudet. Hon bär en mörk klänning och vitt förkläde. Hon lägger äpplena hon får i sitt förkläde. Under bilden står texten: Hör hu de säga: dela med dig af oss till den som inga äpplen har. Låt syskonen smaka och behåll icke alla för sig själf.