KLM_32738_278_mitten_DS_5221.jpg

Fredsbön, akvarell av Jenny Nyström-Stoopendaal. Ur Snöklockan 1917. S/v Mittuppslag av Jenny Nyström. En gammal man med vitt hår och långt vitt skägg sitter till höger på ena kortsidan av ett bord i en fåtölj. Framför honom på bordet ligger en uppslagen bok, bibeln. Mannen böjer huvudet och tittar i boken. Han har sina händer knäppta som i bön. Han är klädd i en grå kavaj och vit skjorta och är avbildad snett i profil. Till vänster om honom står en liten flicka med blont halvlångt hår. Hon bär en mörk klänning och ett vitt förkläde och hon tittar på mannen. Till vänster om flickan sitter en ung man. Han har ena armen i ett vitt bandage, mitella, som går runt halsen. Den andra armen vilar mot bordsskivan. Han vilar huvudet mot handen. Han bär mörka kläder. Vid sidan av honom sitter en ung kvinna med uppsatt hår. Hon bär en blus med vit krage och en rosett i halsen. Ett spädbarn vilar i hennes armar. Mitt emot den gamle mannen sitter en äldre kvinna. Hon har uppsatt hår och ljus blus. Hon har också sina händer knäppta. Hon tittar på mannen. Mitt över bordet hänger en fotogenlampa som lyser. Bakom mannen till höger står ett skåp mot väggen. På långväggen bakom den äldre och yngre kvinnan hänger tavlor. Till höger bakom mannen med bandaget finns ett spröjsat fönster.

Fler bilder från samma kategori: 1917