KLM_44184_7_mitten_DS_4579.jpg

Juldagsmorgon. Akvarell ur Snöklockan 1906, mittuppslaget. I ett rum till höger på bilden står en äldre gråhårig man med ryggen mot en vit kakelugn. Han är avbildad i profil med ansiktet vänt åt vänster. Han har glasögon, vit skjorta, svart fluga, lång mörkblå rock och mörkblå byxor samt svarta skor. Han håller händerna på ryggen och tittar på två små pojkar som står snett framför honom. Pojken till höger har en pickelhuva med röd plym. Han spelar trumpet med ena handen och håller en svensk flagga i den andra. Han är klädd i en röd och vitrandig skjorta, mörkblå knäkorta byxor, gula strumpor och skor. Bredvid honom går en blond pojke som spelar trumma. Han är klädd i en vit skjorta med blå sjömanskrage, mörkblå knäkorta byxor, bruna strumpor och skor. Mellan mannen och pojkar står en röd fåtölj mot den gröna väggen. Bakom pojkar syns en öppen dörr. Till vänster står en ung mörkhårig kvinna med en lång ljusgrön klänning. Hon böjer sig ned mot en flicka med blont hår, rosa klänning, vit förkläde, mörka strumpor och skor. Flickan kramar om kvinnan och tvärt om. Till vänster om dem står en ung kvinna med ett vitt förkläde. Hon bär ett spädbarn med blont hår. Barnet sträcker ut sina armar mot en ung man med mustasch. Mannen sitter vid ett dukat runt bord. På bordet står en kaffekittel (kaffepanna), några kaffekoppar, en mjölkkanna i porslin, ett brödfat. Runt bordet står röda stolar. Bakom mannen syns ett spröjsat fönster. I fönstret hänger gröna gardinlängder. Personerna på bilden står på ett ljust brädgolv.