KLM_32738_273_sid13_DS_5173.jpg

Stridstuppar, teckning af Jenny Nyström. Ur Snöflingan 1893, sid 13. På en grusväg står två pojkar och slåss. Den ena pojken har en mössa med tofs, jacka, knäkorta byxor med knappar på sidorna och skor. Han sliter den andra pojken i håret. Den andra pojken har tappat sin mössa. Den ligger bakom honom på vägen. Han håller motståndaren i jackan och försöker sätta krokben för honom. Ett mindre barn håller i ett snöre som går till en leksaksvagn gråter. En av pojkarna har trampat på henne docka som ligger på marken. Till höger på bilden ligger stora stenar på marken. Bakom barnen finns ett staket. Till höger syns ett litet torp med gaveln mot vägen. På gaveln finns ett fönster. Bakom torpet står några träd.

Fler bilder från samma kategori: 1893