KLM_32738_272_sid4_DS_5195.jpg

Nu ska vi ut och köra!, akvarell af Jenny Nyström. Ur Snöflingan 1891, sid 4. Det är sommar och ljust ute. På en äng med högt gräs och vita blommor går en stor svart och vit hund. Hunden är förspänd framför en blå kärra. I kärran sitter ett litet barn som skrattar. Barnet är klädd i röd och vit mössa och röd kolt. Bredvid kärran går en större pojke. Han har blont hår, röd mössa, ljus jacka. Han håller i tyglarna till hunden med båda händerna och en piska i ena handen. Till höger står två björkar. Invid björkarna står ett barn, en flicka med blå jacka och röd klänning eller kjol. Hon är barbent. Längre ner i bilden, i mitten, uppe på en kulle, står ett rött hus (ett torp). På den blå himlen syns vita moln. Till höger om torpet syns tät växtlighet.

Fler bilder från samma kategori: 1891