KLM_32738_320_sid15_DS_12069.jpg

Illustration till Dockan av Thore Blanche. Ur Östgöta-bladet 1898, sid 15. Utanför en snickarbod eller en ekonomibyggnad sitter en äldre man med vitt hår och skägg. Han är klädd i en skjorta, väst och mörka byxor. Han har en kniv i en handen och ett trästycke i den andra. Han täljer. Till vänster om honom står en pojke med hatt, mörk skjorta med ljus sjömanskrage och knäkorta byxor. Pojken har händerna i byxfickorna och tittar på trästycket som mannen håller upp framför honom. Stugan har halmtak. Mot husets vägg bakom ryggen på pojken står två hjul. sid 15. Bilden längst ner föreställer en ung kvinna med hatt och lång klänning. Hon står i en dörröppning till en stuga. I ena handen har hon en docka. Till höger om henne inne i rummet står en liten flicka med ljus hatt, vit klänning, mörka strumpor och skor. Hon håller handen för ansiktet. Längst in i rummet till höger står en gammal kvinna. Hon är klädd i mörk blus och kjol, ett ljust förkläde och en sjal runt axlarna. Till höger om ytterdörren finns ett spröjsat fönster. Nedanför fönstret i rummet står en stol mot väggen.