KLM_35222_5_sid4_DS_12173.jpg

När det är jul. Ur När det är jul 1911, sid 4. I ett rum sitter en ung mörkhårig kvinna med uppsatt hår i en fåtölj vid ett fönster. Hon är avbildad snett i profil bakifrån. Hon bär en blå bus med gula prickar och en vit krage samt en mörkbrun lång kjol. I sitt knä har hon ett litet barn med röd klänning och röda strumpor. Barnet håller i en leksakskanin. En man sitter i en fåtölj med ryggen mot fönstret. Han bär en vit skjorta, blå slips och mörkblå kostym. Han läser i en bok. I det spröjade fönstret bakom mannen hänger en randig gardin. Till höger finns en julgran som är dekorerad med flaggor och julgranssaker.