KLM_32738_234_sid17_DS_5709.jpg

Illustration till I kälkbacken af Ivar Lannge. Ur Midvinter 1904, sid 17. Det är vinter och det snöar ute. I en kälkbacke åker barn och vuxna kälke på rad efter varandra. Till höger står en liten pojke med mössa, jacka, knäkorta byxor, strumpor och snörskor och ser fundersam ut. Han är avbildad i profil med ansiktet vät åt vänster. Ena handen har han i fickan och den andra har han framför munnen. Han ser på de kälkåkande människorna. Längst ner i backen sitter en ensam pojke på en kälke och åker. Efter honom sitter en liten flicka på en kälke och åker med en kvinna. Flickan har långt blont hår och är klädd i mössa, muff, kappa, strumpor och skor. Bakom henne på kälken sitter en ung kvinna. Hon har en stor hatt dekorerad med en fjäder. Kvinnan bär en lång jacka, handskar (vantar), lång kjol och skor. Hon håller om flickan. Bakom dem har några pojkar trillat, ramlat, åkt omkull med sina kälkar. Därefter kom en man med en liten flicka i famnen på nästa kälke. Efter dem längre upp i backen är det barn som åker. Längst upp står det folk och väntar på sin tur.