KLM_32738_208_sid3_DS_12039.jpg

Illustration till När det lider mot jul. Ur Kring krubban 1915, sid 3. I mittenmotivet sitter en man, med mörkt hår, mustasch, vit skjorta, fluga, mörk väst och ljus kostym på en stol vid en julgran. I mannens knä sitter en flicka med långt hår i en fläta på ryggen. Hon bär en ljus klänning, ljus strumpor och skor. Hon sitter emd ryggen mot julgranen. Till höger om mannen sitter en kvinna med uppsatt hår och lång klänning i sekelskiftestyp 1899 1900 också på en stol framför julgranen. En liten pojke står framför granen med ryggen mot betraktaren. Han har blont hår och mörk skjorta med sjömanskrage. Bakom de sittande står en ung man och en ung kvinna. De tittar på granen. Över motivet finns en ängel med stora vingar. På var sida om mittenmotivet finns ett snöigt vinterlandskap med en stad i bakgrunden.