KLM_32738_207_mitten_DS_5738.jpg

Kurragömma. Ur Kring krubban 1913, mittuppslaget. Illustration i färg av Jenny Nyström. Det är sommar och ljust ute. På en grusväg till höger på motivet står en liten pojke med ryggen mot betraktaren på en grusväg. Han har en grågrön skjorta och grågröna korta byxor. Han är barbent och barfota. Han tittar mot vägen som försvinner i horisonten. Den går genom ett rödbrunt staket och en grind som är öppen. Till höger bortom staketet syns buskar och träd. Bakom en vattentunna till vänster på bilden står tre barn och tittar på pojken. En stupränna leder ned till tunnan för uppsamling av regnvatten. Först står en pojke med ansiktet vänt åt höger. Han har en blå mössa, blårandig skjorta, bruna knäkorta byxor. Han är också barbent och barfota. Han spejar bakom tunnan mot pojken på vägen. Snett bakom honom står en lite äldre flicka. Hon har håret i en fläta på ryggen. Hon bär en blå klänning och ett rosa förkläde. Även hon är barbent och barfota. Tryckt mot en röd husvägg med ansiktet mot betraktaren står ett mindre barn med ett mörk mössa och bruna kläder. Barnet har bruna strumpor och skor. Till vänster i gräset står en hund. En terrier som är vit och svart. Det röda huset till vänster har en mörk dörr.

Fler bilder från samma kategori: 1913