KLM_44105_37_DS_5768.jpg

Omslagsbild till Kring granen och brasan 1923. Omslagsbild i färg av Jenny Nyström. Det är vinter, snö och mörkt ute. En pojke sitter på en fönsterbräda i ett fönster till vänster på bilden med ryggen snett mot betraktaren och och tittar ut. Han är klädd i en vit skjorta med blå sjömanskrage, mörkblå knäkorta byxor, svarta strumpor och bruna skor. Till höger om honom, på en vit pinnstol, sitter en liten flicka med röd klänning och vit krage. Hon har svarta strumpor och bruna skor. Hon tittar också ut. Endast ryggtavlan syns på henne. Mellan dem i fönstret står en vas med vita julrosor. I fönstret hänger gula gardiner. I fönstret finns troligtvis en rullgardin. Ett snöre hänger ned i mitten av fönstret. Utomhus i snön ser barnen en tomte komma gåendes. Han bär en säck på ryggen samt julklappar under armarna. Han är klädd i röd mössa, (luva), röda vantar, grön rock, bruna byxor och skor. Till höger bakom tomten i en krök skymtar röda hus. Till vänster står björkar med kala grenar. På den mörka himlen lyser gula stjärnor.