KLM_44105_24_sid13_DS_12292.jpg

Strandmor och pastorn finna Annie, akvarell av Jenny Nyström. Ur Kring granen och brasan 1920, sid 13. I ett rum står en en äldre kvinna, Strandmor, klädd i en folkdräkt (högtidsdräkt) från Dalarna till vänster på bilden. Hon sträcker fram ett rött band till en flicka (Annie) med blont hår. Flickan är klädd i röd klänning som är trasig under armbågarna och ett blått förkläde. Hon står till höger med ryggen snett mot betraktaren. En pojke (Axeln) står bakom gaveln till en säng uppe till höger på bilden och tittar på Strandmor och Annie. På väggen ovanför honom till höger finns en hylla. På hyllan står en brun keramikkruka och en flaska. Bakom Strandmor står en man, en präst. Han har blont hår och polisonger. Han bär en vit skjorta, fluga, mörk kavaj och en rock. Han tittar på flickan.