KLM_32727_8_1_sid8_DS_5597.jpg

Far och Mor vid Stinas grav, akvarell av Jenny Nyström. Ur Kring granen och brasan 1919, sid 8. En ung kvinna ligger på knä framför en grav. Hon har ett tunt flor över den svarta hatten och ansiktet. Hon bär en mörkbrun jacka och kjol och skor, svarta handskar och en svart muff som hon har lagt bredvid sig på marken i snön. På stenen ligger två grönakrans med röda bär. På den nedersta kransen sitter en domherre och pickar på de röda bären. På det vita gravkorset som står bakom stenen står Här vilar vår lilla Stina. Till höger om graven och stenen står en kärve. I kärven sitter domherrar. Till vänster om graven står en ung mörkhårig man klädd i vit skjorta och mörk rock. han håller sin hatt i händerna och tittar på den unga kvinnan och graven. Runt mannen och kvinnan växer björkar och granar. Himlen är färgad i gult och vitt. Under bilden står texten: Far och mor vid Stinas grav.