KLM_32727_79_sid7_DS_11920.jpg

Illustration till En glad julafton, av Amanda Sevaldsen. Ur Kring granen och brasan 1918, sid 7. I ett kök står två män och en kvinna samt fem barn. En man med mörkt hår, skägg, randig tröja, mörk väst och mörka byxor är avbildad i profil till höger. Han står vänd åt höger. Han håller en man i handen som står i mitten. Den andre man bär en skjorta, mörk rock och mörka byxor. Till höger står en ung kvinna med uppsatt hår, klänning, förkläde och en sjal runt halsen. Hon är avbildad i profil med ansiktet vänt åt vänster. Hon håller mannen i andra handen, medan hon lägger sin andra hand på hans arm. Barnen är utplacerade framför, vid sidan och bakom de vuxna. Till höger i köket står en julgran dekorerad med julgransljus. Bakom granen finns ett fönster med gardinlängder och en gardinkappa. Till vänster finns en öppen spis. I spisen brinner ved. På spishyllan finns grytlock och en kaffekvarn.