KLM_32727_79_sid6_DS_11919.jpg

Illustration till En glad julafton, av Amanda Sevaldsen. Ur Kring granen och brasan 1918, sid 6. I ett rum till vänster på bilden sitter en pojke (Even) på en stol vid ett bord tillsammans med en äldre kvinna (Karin Melhus). Han är avbildad i profil och bär mörka kläder. Han för en gaffel till munnen. Framför honom på bordet står en tallrik. Han håller en kniv i den andra handen och han tittar på den äldre kvinnan som sitter till höger. Bordet är dukat med porslin, bestick, bröd, skinka, en mjölkkanna och en kaffekanna. På väggen mitt emot bordet står en kakelugn. till vänster om kakelugnen står ett väggskåp. På skåpet står en kanna med två glas. Kvinnan är avbildad i profil med ansiktet vänt åt vänster. Hon har en sjalett om håret som hon har knutit i nacken. Hon bär en mörk klänning, vitt förkläde och en rutig sjal runt axlarna.