KLM_32727_79_sid3_DS_11917.jpg

Illustration till En glad julafton, av Amanda Sevaldsen. Ur Kring granen och brasan 1918, sid 3. Det är vinter snö och ljust ute. Fyra pojkar springer ut från ett hus. Den första pojken har en mörk mössa på huvudet och är klädd i en mörk jacka, knäkorta mörka byxor och stövlar. Pojken som kommer efter har en skärmmössa på huvudet och bär en , halsduk runt halsen. Han har en mörk jacka, knäkorta byxor, strumpor och skor. Den tredje pojken bär också en mörk mössa (pälsmössa) på huvudet. Han är klädd i en jacka och byxor. Den minsta pojken springer sist. Han har en mössa med öronlappar på huvudet. Han bär en tröja, vantar och byxor. En hög snövall kantar gången de springer på. En svart hund springer före dem. Dörren till stugan som står till höger är öppen. Till vänster syns ett fönster med fönsterluckor. Till vänster om stugan (torpet) står en ekonomibyggnad. På gaveln sitter en kärve. Kring kärven flyger fåglar.