KLM_32727_79_DS_11915.jpg

Titelsida till Kring granen och brasan 1918. Det är vinter, snö och ljust ute. En pojke står ute i skogen med en yxa i händerna till vänster på bilden. Han är avbildad framifrån och han tittar nedåt. Han har en vit mössa med röd- och vitrutigt brätte på huvudet och är klädd i en mörkblå jacka, brun tröja med liknande kant nedtill som på mössan brätte, bruna byxor och svarta stövlar. Han hugger en julgran med en yxa. Till höger står en flicka. Hon är avbildad i profil med ansiktet vänt åt vänster. Hon har en röd mössa med två tofsar på huvudet och är klädd i en brun kappa, röda vantar, blårandig kjol eller klänning, mörka strumpor och bruna skor. Hon viker undan en gren för att pojken skall komma åt att hugga. Runt barnen står snötyngda träd. Till vänster i snön står en kälke. Himlen är orange.