KLM_32727-6-1_sid4

Illustration till En av Herrens små av Cornelia Levetzow. Ur Kring granen och brasan 1917, sid 4. I ett rum vid ett bord sitter en flicka, Margareta. Hon har långt blont hår, mörk klänning med vit krage, vitt förkläde, mörka strumpor och skor. Hon är avbildad i profil till vänster på bilden. Hon dricker ur en kopp. Vid bordet sitter även en mörkhårig man till höger och bläddrar i en bok. Han är vänd mot betraktaren på bilden. Han bär en randig skjorta och mörk kostym. Det är flickans morbror. Mellan dem sitter en ung kvinna, flickans moster. Hon har uppsatt hår och en mörk klänning. Hon rör med en sked i en kopp och tittar på flickan. Bordet de sitter vid är dukat med en vit duk. På bordet står en kaffekanna, en smörbytta och ett fat med bullar. I fönstret hänger spetsgardiner samt buren med fågeln. På fönsterbrädan står en krukväxt. Till höger och vänster på väggen om fönstret hänger en tavla. Till vänster står en stol vid väggen. Under motivet står: Man drack kaffe med det färska brödet till.