KLM_32727_78_sid3_DS_11912.jpg

Illustration till Affärsmannen på Sirilund av Amanda Sevaldsen. Ur Kring granen och brasan 1916, sid 3. I ett rum vid ett bord sitter en fem personer och dricker kaffe. Till vänster sitter en man med mörkt hår. Han har glasögon, mustasch och är klädd i en vit skjorta, svart slips och mörk kostym. Han sitter vänd med ansiktet åt höger. Bredvid honom sitter en liten pojke klädd i en ljus skjorta med sjömanskrage. Till höger om pojken sitter en kvinna med uppsatt hår klädd i en vit blus med en sjal över axlarna. Till höger om kvinnan sitter ett barn till ett barn till och dricker kaffe, till höger barnet sitter en ung mörkhårig man med vit skjorta, mörk fluga och mörk kostym. Bordet är dukat med en kaffeservis. På bordet står ett brödfat, en vas med påskliljor en gräddkanna och en sockerskål. Över bordet hänger en lampa. Mot väggen bakom kvinnan står ett stort väggskåp. Till vänster om skåpet hänger en tavla. Snett bakom pojken finns en dörr. Under motivet står Aldrig har då far varit så retsam som ikväll, tänkte Hans Jörgen.