KLM_32727-78.jpg

Titelsida till Kring granen och brasan 1916. I ett rum sitter en ung kvinna med brunt uppsatt hår på en stol framför en klädd julgran till vänster på bilden. Hon är avbildad i profil med ansiktet vänt åt höger. Hon bär en grön blus med vit spetskrage och en lång brun kjol. I sitt knä har hon en liten flicka med mellanblont hår klädd i en vit klänning med korta ärmar, grönt band runt midjan, vita korta sockor och bruna skor. Bredvid henne till höger står en flicka med långt blont hår. Hon har en vit rosett i håret och är klädd i en röd klänning med vit spetskrage. Alla tre tittar på granen som står till höger. Kvinnan pekar på den. Den är dekorerad med tända julgransljus, röda äpplen, svenska flaggor och girlander. Bakom dem, mitt i bilden, står ett högt brunt skåp med glasdörrar. Till vänster finns en öppen spis. Ved brinner i spisen. På spiselhyllan står en trearmad ljusstake med vita ljus, två blå vaser, (amforor) och en bordsklocka. Under motivet syns gröna grenar med bruna kottar.