KLM_32727_4_1_DS_5291.jpg

Titelsida i färg av Jenny Nyström till Kring granen och brasan 1915. Det är vinter, snö och ljust ute. En ung kvinna med långt, blont hår sitter på en spark (sparkstötting) och åker ute på en is. Hon är avbildad snett framifrån. Hon åker från höger till vänster. Hon har en gul mössa med grön kant på huvudet och är klädd i en gul jacka med gröna detaljer. Hon har gröna vantar med långa skaft, en lång brun kjol och bruna kängor. Hon håller i ett snöre som går till sparkens framkant. I knät bär hon inslagna paket (julklappar). En ung man med en röd mössa med tofs på huvudet och röd- och blårutigt brätte är klädd i en mörkblå tröja, svarta byxor och strumpor åker skridskor, medan han skjutsar flickan/den unga kvinnan på sparken. Till vänster snett bakom dem syns en stenbro. På bron springer en brun häst. Han fraktar julgranar. En man i mörka kläder håller i tyglarna till hästen. Under brons syns is. Bakom bron syns bebyggelse. Himlen är blågrå.