KLM_32727_2_1_sid14_DS_11854.jpg

Illustration till Julklockorna av Emma Schöne. Ur Kring granen och brasan 1910, sid 14. I ett kök ligger en pojke avsvimmad på golvet. Det är Anton. En yngre klädd med håret uppsatt i en fläta på huvudet har en ljusare klänning och vitt förkläde. Hon tittar upp på en man som står till höger på bilden. Mannen har mörkt, hår, pipskägg. Han bär en mörk kostym och han håller Anton i ena handen. Bakom honom står en ung kvinna med ljust uppsatt hår. Hon bär en ljus klänning. Till vänster står en liten flicka med blont hår. Hon har en ljus kortärmad klänning, ljusa sockor och skor. Hon håller en docka i ena handen och i den andra håller hon i den mörka klänningen som en kvinna bär som står snett framför henne. Kvinnan lutar sig fram mot Anton med utsträckta armar. I bakgrunden syns tunnor som står på golvet. På väggen hänger en hylla. På hyllan står burkar. Under hyllan hänger korvar.