KLM_32727_2_1_sid10_DS_5710.jpg

S/v illustration av Jenny Nyström till Julklockorna av Emma Schöne. Ur Kring granen och brasan 1910, sid 10. Det är vinter och snö ute. Två pojkar står utomhus i en stad i ett gatuhörn. Till höger står Anton som är fattig. Han har en mörk mössa på huvudet, en halsduk runt halsen. Hans kavaj är trasig på armbågen. Han har mörka yxor och sträcker ut sina händer mot pojken som står till höger. Den andra pojken, Otto, är klädd i skärmmössa, dubbelknäppt jacka med sjömanskrage, knäkorta byxor och strumpor. Otto ger Anton pengar. Till höger bakom Anton syns ett hus som ligger med långsidan mot en gata. Bakom huset växer träd.